“De verschillende generaties houden 't Hof traditioneel én eigentijds”

Uit de praktijk: Pannenkoekenhuis 't Hof

Een horecabedrijf opzetten met je ouders. Dat deed Mariska Lindhoudt, met pannenkoekenhuis ’t Hof in Vlaardingen. Ook Mariska’s man, broer, kinderen én nichtje werken mee in het bedrijf. Deze nauwe familieband is fijn, maar kent soms ook een keerzijde. “Een tijdje ging het minder goed”, zegt Mariska. “Ik durfde het niet oneens te zijn met mijn ouders, waardoor we stilstonden. Gelukkig zijn we daar met externe hulp goed uitgekomen.”

In 1995 gingen dochter en ouders als ondernemers van start. Mariska was toen twintiger en haar ouders vijftigers. “Mijn moeder werkte bij de gemeente en hoorde dat er een pand in het Oranjepark leeg stond. De gemeente was op zoek naar een goede bestemming”, licht Mariska toe. Mariska’s moeder knikt bevestigend: “In die tijd was er in het park geen eten of te drinken te koop, dus daar zagen we meteen kansen.”


Kansen benutten

Eerst dachten ouders en dochter aan een koffiehuisje, maar uiteindelijk kozen ze voor een pannenkoekenhuis. Al vrij snel werd ’t Hof een begrip in Vlaardingen. “Zeker in de beginjaren waren mijn ouders bepalend”, zegt Mariska. “Zij brachten kennis en ervaring, en ik zorgde als lid van de volgende generatie voor de continuïteit. Mijn moeder heeft een uitstekend gevoel voor inkoop en zij beschikt over een goed netwerk aan leveranciers.”


Dochter als adviseur

Naast Mariska’s broer werken ook haar zoon, dochter en een nichtje in het restaurant. Het is nu nog te vroeg om te zeggen of de jongste generatie in de toekomst het stokje gaat overnemen. “Mijn zoon wil iets anders, maar wie weet komen mijn dochter of nichtje op termijn wel in het bedrijf”, zegt Mariska. “Mijn dochter is nog maar 15 jaar, maar ik zie dat ze het in zich heeft. Ze denkt mee over de menukaart. En als ik een nieuwe werknemer aanneem, geeft ze me advies. Ze kent de meeste kandidaten en weet wie het meest geschikt is.”


Open voor verandering

De nauwe familieband binnen het bedrijf kan ook verstikkend werken, vindt Mariska. “Een paar jaar geleden ging het minder goed. Mijn ouders hadden gezondheidsklachten en we stonden te weinig open voor vernieuwing. We zijn traditioneel ingesteld, vinden persoonlijke aandacht belangrijk. Zo hebben we bijvoorbeeld minder affiniteit met internet. Al die mensen die aan tafel met hun telefoon bezig zijn, daar snappen we niets van. Maar zonder wifi kregen we kritiek. Wat nu te doen? Samen met mijn ouders liep ik vast in dit soort vraagstukken. Ik wilde het ook niet met ze oneens zijn.”


Extern advies belangrijk

Stilstand is achteruitgang, dat geldt ook in de horeca. “Extern advies doorbrak onze blokkades, en dwong ons met elkaar in gesprek te gaan. Onze externe coach kent ons inmiddels al jaren. We hebben nu wifi en de klant kan online reserveren. Ook zitten we op Facebook. Dat doet mijn man, en de jongste generatie helpt hem daarbij. Zo zorgen alle generaties ervoor dat ’t Hof ook in de toekomst traditioneel én eigentijds blijft.”

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

“Mijn ouders brachten kennis en ervaring, ik zorgde voor continuïteit”

Mail uw vraag