"De wet- en regelgeving rondom langdurig ziekteverzuim is echt een doolhof"
Stress aan zien komen?
Houd contact met uw medewerkers!
Restaurant Hoeve de Boogaard is een klassiek restaurant met een moderne twist en heeft zestien medewerkers. Als één van de koks plotseling uitvalt, zitten eigenaren Anita en Jan Cremers met de handen in het haar. Via Nationale‑Nederlanden hebben zij een abonnement op het Horeca Verzuimloket afgenomen. Zo komen zij in contact met Keerpunt, die met haar verzuimconsulenten het Horeca Verzuimloket uitvoert.
Lees verder
Anita & Jan Cremers,
Restaurant Hoeve de Boogaard
’s Middags kreeg Anita Cremers een telefoontje dat één van haar drie koks ’s avonds niet kon werken. Anita: “Ik was verrast. Ik had niets gemerkt van de relatieproblemen die hij had en die hem psychisch zwaar hadden belast.” In eerste instantie dacht Anita dat de kok na een weekje weer kon werken, maar al snel bleek dat het verzuim langer zou duren.
Direct actie
Als een medewerker uitvalt, is er direct actie nodig. “Je bent in de eerste plaats begaan met je zieke medewerker. Maar je moet ook meteen dingen regelen. Je moet vervanging vinden en uitzoeken welke verplichtingen je hebt als werkgever. De wet- en regelgeving rondom langdurig ziekteverzuim is echt een doolhof als je hier niet bekend mee bent,” zegt Anita.
Vraag om hulp
Anita nam zelf contact op met het Horeca Verzuimloket. Zij en Jan kregen een vaste verzuimconsulent aangewezen die hen stap voor stap door de wettelijke verplichtingen heen loodste. Samen met de kok en de bedrijfsarts stelden ze een re-integratieplan op en na zes maanden begon de kok weer voorzichtig met werken. Het duurde een jaar voordat hij volledig was hersteld.
Ook persoonlijke zaken bespreken
Voor Anita is het contact met haar medewerkers nu nog belangrijker geworden. "We werken in een klein team. Tijdens de koffiepauze of na het werk hebben we goed contact en bespreken we ook persoonlijke zaken."
Dit verzuim hadden zij en Jan niet kunnen voorkomen, denkt Anita. "Maar als je betrokken bent, vang je misschien eerder signalen op en kun je eerder ingrijpen." Mocht een medewerker uitvallen, dan adviseert Anita zo snel mogelijk contact op te nemen met Keerpunt. "Bij Keerpunt weten ze waar ze het over hebben en ze helpen je met een gericht stappenplan. Dat is een hele geruststelling in een hectische periode."