Maxo meubelwagen biedt uitkomst
Meubelbezorgers tillen en dragen zware ladingen vaak zelf. Dit levert regelmatig fysieke klachten op. Zo ook bij de bezorgers van Hoefsloot Wonen, een florerend meubelbedrijf in Elst met tien medewerkers. Directeur Paul Hoefsloot vond een oplossing.
Lees verder
Maxo Meubelwagen
Het eerste idee
Hoefsloot Wonen transporteert zware en grote meubels. Bestaande hulpmiddelen zoals steekwagentjes of onderzetwielen waren vaak lastig hanteerbaar, bijvoorbeeld bij drempels. De transporteurs van Hoefsloot Wonen gebruikten deze hulpmiddelen daarom vaak niet. Paul besefte dat er behoefte was aan een nieuw type meubelwagen. Hij had een globaal idee hoe deze wagen eruit moest zien.
Van idee naar werkelijkheid
Paul kwam in contact met ontwerpers van MAX designers en Kinova. Met hun ruime ervaring in ontwerp en techniek vulden zij de eerste ideeën van Paul perfect aan. Ze ontwikkelden verschillende prototypes, die door de meubelbezorgers werden getest op functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Op basis hiervan werd één prototype doorontwikkeld. In 2013 werd de eerste Maxo meubelwagen geproduceerd.
Lichter en veiliger werken
Met de meubelwagen verplaatsen de bezorgers ladingen tot honderdvijftig kilo. De wagen is niet alleen geschikt voor banken, maar ook voor tafels, kasten en keukenbladen. Door de grote, onzwenkbare wielen en de korte wielbasis is de meubelwagen makkelijk te kantelen en te sturen. De transporteurs van Hoefsloot Wonen zijn enthousiast. De meubelwagen maakt het werk minder zwaar en ook veiliger.
Investering binnen vier jaar terugverdiend
Een meubelwagen kost ongeveer 1200 euro. Volgens berekeningen van TNO bespaart een bedrijf hiermee gemiddeld 277 euro per jaar aan verzuimkosten. Deze besparing is aanzienlijk hoger als met de meubelwagen een langdurig ziektegeval wordt voorkomen. Paul: “Daarnaast zijn er ook baten die niet in euro’s zijn uit te drukken. Mijn bezorgers hebben meer werkplezier. Ze staan bovendien niet hijgend en puffend aan de deur, waardoor ze professioneler overkomen.”
Wilt u meer weten over duurzame inzetbaarheid in de sector transport en logistiek? Neem dan contact met ons op.