Feiten en cijfers over verzuim in het Horeca Verzuimloket
Verzuim in de horeca ligt relatief laag
Het landelijke verzuimpercentage lag in 2014 op 3,7%, in de horecabranche op 2,0% en in het Horeca Verzuimloket op 1,7%.
Fysieke klachten komen het meest voor
Fysieke klachten zijn de meest voorkomende klachten gevolgd door griep, algemene medische klachten en mentale klachten.
De gemiddelde verzuimduur stijgt met het stijgen van de leeftijd
Het Horeca Verzuimloket laat zien dat wanneer oudere werknemers uitvallen, zij gemiddeld ook een langere verzuimduur hebben.
Psychosociale klachten zorgen voor het langste verzuim
Dat is één van de conclusies van het
Horeca Verzuimloket. Bij psychosociale klachten ontstaan vaak lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn of hartkloppingen.
Informatie en advies zijn populair bij het Horeca Verzuimloket
In 2014 ondersteunde het Horeca Verzuimloket 1.000 leden. Zij deden gezamenlijk 900 ziekmeldingen. Ook werd via het loket veel informatie en advies gegeven over verzuimbegeleiding, preventie, re-integratie van zieke werknemers en sociale zekerheid.
Bronnen: Keerpunt (2014). Brancherapportage Horeca Verzuimloket TNO (2013). Nationale Arbeidsomstandigheden Enquête